Het Bels lijntje
Lezing over 150 JAAR traject BELS LIJNTJE
OVER TOPPEN EN DALEN
In anderhalve eeuw van grote belofte naar een rustiek internationaal fietspad
Op 1 oktober 1867 opende het Bels Lijntje de 3espoorverbinding tussen België en Noord-Brabant, de middelste van de drie. Als achter Tilburg straks Den Bosch ook zou worden aangesloten, dan was het Bels Lijntje de kortste verbinding tussen Amsterdam en Parijs, zo schreef de krant in 1867! Ja ja…. Het viel nog niet mee: eerst dat gedoe met onteigening van liefst 390 kavels van 186 eigenaren alleen al op Nederlands grondgebied, en dan nog de lastige aanleg door vennen en over het kanaal bij Turnhout. Ook het zoeken naar geschikte stationschefs, dat kostte de Grand Central Belge ook jaren. Na aanvankelijk succes met veel bedrijvigheid en werkgelegenheid in onze regio, en nog een geweldige boost in 1906 met de opening van Baarle-Grens, het derde grootste station van Nederland, schrompelde toch al gauw het Bels Lijntje ineen. Met name vanaf 1930 ging het snel bergafwaarts met dalende reizigersaantallen en aflopend goederenvervoer. Door concurrentie met Antwerpen-Roosendaal, maar ook met de opkomst van regionale busondernemingen en vrachtwagens ging het Bels Lijntje na de Tweede Wereldoorlog snel zijn ondergang tegemoet. In 1973 viel het doek. Nog een zevental jaren reed er nog een toeristische trein, althans over het Hollandse baanvak. Maar in 1987 was het echt gedaan met het spoorverkeer en werd het gehele baanvak opgebroken. In 1990 kwam als vervolg de internationale fietspad Tilburg-Turnhout gereed…
Toch hebben wij allemaal mooie herinneringen aan het Bels Lijntje. Niet alleen omdat het een gemoedelijk spoorlijntje was, maar het bracht ook veel reuring in onze dorpen en mogelijkheden om te reizen en talrijke spullen te laten aan- en afvoeren. Maar bovenal bracht het hele spoorfamilies naar onze dorpen, de families Krijnen, Haneveer, van der Vloet, Matthijssen, Trommelen enzovoort!
In een powerpoint-presentatie van 2 x 45 minuten laat Jan van Eijck – al vanaf 1974 besmet met het BL-virus – u proeven van het verleden van het Bels Lijntje. Vooral met veel anekdotes en sterke verhalen, die allemaal gebeurd zijn, of hàdden kunnen zijn. Kom, nog éénmaal het fluitje van de conducteur, het sissen van de stoomlocomotief, en de rookwolken zullen kringelen in de lucht….! Bon Voyagezeggen we dan, want de spoortaal was Frans!
Kosten 150 euro + reiskosten.
j.van.eijck@planet.nl