Ledenwerving in coronatijd
Hoe leden werven tijdens corona?
Net zoals veel andere Heemkundekringen heeft Heemkundekring Amalia van Solms Baarle-Nassau veel activiteiten moeten uitstellen vanwege corona. Activiteiten zijn meestal de motor om nieuwe leden te werven. Tijdens deze periode bleven wel verschillende werkgroepen actief, zo werden er bijna wekelijks wandelingen met leuke weetjes gepubliceerd op de website en in verschillende kranten. Dit zorgt voor zichtbaarheid in de gemeenschap, maar helaas niet voor extra leden. Door een stijgend aantal overlijdens en weinig nieuwe aanmeldingen zag Heemkundekring het aantal leden dalen van +1700 naar 1671 in 2020.
Om dit terug te doen stijgen, was de belangrijkste vraag hoe kunnen we mensen in deze tijden bereiken en de stap om actie te ondernemen zo klein als mogelijk maken.
Facebook campagne
Met bijna 1000 volgers op Facebook heeft de Heemkundekring een groot bereik en kan de Heemkundekring een groot deel van haar doelgroep bereiken. Door verschillende gesponsorde advertenties op facebook kon de Heemkundekring in één week 28 nieuwe leden werven. In de tweede week nog eens 12 nieuwe leden. In totaal zo’n 40 nieuwe leden. De advertentiekosten op Facebook zijn 300 euro.
Zo kwamen we na twee weken weer op het niveau van meer dan 1700 leden. Alle personen die interesse toonden via het facebook formulier werden door oud-voorzitter Ad Jacobs persoonlijk opgebeld. Ad vertelde hen over de activiteiten van het Heem en de verschillende lidmaatschapsvormen. Door de lage drempel om contact te zoeken en de persoonlijke aanpak konden we veel mensen overtuigen.
Meer weten?
Mail gerust met jeroen.raeijmaekers1996@gmail.com
Drie voorbeelden
Schermfoto’s