Aanvullende nieuwe voorwaarden voor een ANBI
Sinds 1 januari 2014 gelden er nieuwe voorwaarden voor een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Vanaf die datum moet een ANBI een aantal gegevens publiceren op een internetsite. De nieuwe regels zijn sinds die datum aangepast en aangevuld. Hieronder de aangepaste versie met de nieuwste gegevens.
Gegevens publiceren op een internetsite van een ANBI
Vanaf 1 januari 2014 moet een ANBI op een internetsite de volgende gegevens publiceren: (note BH: zet deze gegevens op de site)
– De naam van de instelling.
Is de instelling bij het publiek bekend onder een andere naam dan die in de statuten staat? Publiceer dan beide namen.
– Het RSIN (Rechtspersonen en Samenwerkingsverbanden Informatienummer)/fiscaal nummer.
– Het post- of bezoekadres van de instelling.
– Een duidelijke beschrijving van de doelstelling van de ANBI. (note BH: de doelstelling staat in de notulen, kijk meteen of de doelstelling nog klopt).
– De hoofdlijnen van het beleidsplan. (note BH: als je een ANBI status hebt moet je een beleidsplan hebben, alleen de hoofdlijnen moeten worden vermeld).
– De namen van de bestuurders.
– De functie van de bestuurders.
Hiermee wordt bedoeld de functies van de bestuurders zoals die staan in de statuten, bijvoorbeeld “voorzitter”, “penningmeester” en “secretaris”.
– Het beloningsbeleid.
Publiceer zowel het beloningsbeleid voor het bestuur zoals dat in de statuten staat, als voor de directie van de instelling. (note BH: als er geen beloning wordt verstrekt dan meldt je dat. Meldt dan wel of sprake is van een onkostenvergoeding en zo ja, wat voor onkostenvergoeding).
Publiceer ook het beloningsbeleid voor het personeel. (note BH: als er geen personeel in loondienst is dan meldt je dat).
Voor deze laatste groep kunt u volstaan met een verwijzing naar de CAO of salarisregeling voor het personeel, als dat van toepassing is. (note BH: als er geen CAO van toepassing is dan meldt je dat).
FINANCIELE VERANTWOORDING PUBLICEREN
Vanaf 1 januari moet uw ANBI een financiële verantwoording publiceren op internet. Dit betekent dat u voor uw ANBI de volgende informatie moet publiceren:
– de balans
– de staat van baten en lasten
– een toelichting
– U moet de financiële verantwoording binnen 6 maanden na de afloop van het boekjaar publiceren op de eigen internetsite. U moet dit doen voor elk boekjaar dat eindigt na 31 december 2011.
Voorbeeld
Uw boekjaren lopen van 1 januari tot en met 31 december.
Dit betekent dat u op 1 januari 2014 de financiële verantwoording van het boekjaar 2012 (van 1 januari 2012 tot en met 31 december 2012) moet publiceren.
De financiële verantwoording van het boekjaar 2013 (van 1 januari 2013 tot en met 31 december 2013) moet u uiterlijk 6 maanden na afloop van dat boekjaar publiceren. Dat is dus uiterlijk op 1 juli 2014.
VERPLICHTINGEN ANBI
Voorwaarden ANBI:
-Blijven voldoen aan de voorwaarden.
-Desgevraagd aan fiscus inzicht geven in administratie.
–Wijziging correspondentieadres doorgeven aan belastingkantoor.
–Wijzigingen m.b.t. ANBI-status doorgeven aan ANBI-team van de fiscus. B.v.:
-Niet meer voldoen aan doelstelling
-Wijzigingen doelstelling
-Wijziging samenstelling bestuur indien niet meer wordt voldaan aan beschikkingsmachtcriterium.
-Wijzigingen in beloning en vacantgelden.
-Ontbinding, opheffing, fusie
–publicatie gegevens op website
Gevolg schending verplichting: dan evt. (met terugwerkende kracht!) intrekking ANBI-status.
AAN WELKE VOORWAARDEN MOET EEN ANBI VOLDOEN?
Om aangewezen te worden als ANBI moet uw instelling voldoen aan alle volgende voorwaarden:
– Uw instelling zet zich in voor minstens 90% in voor het algemeen belang. Dit is de 90%-eis.
– De instelling heeft met het geheel van haar algemeen nuttige activiteiten geen winstoogmerk.
– Uw instelling en de mensen die rechtstreeks bij uw instelling betrokken zijn, voldoen aan de integriteitseisen.
– De bestuurders of beleidsbepalers van uw instelling mogen niet over het vermogen van de instelling beschikken, alsof het hun eigen vermogen is. Er moet sprake zijn van gescheiden vermogen.
– Uw instelling mag niet meer vermogen aanhouden dan redelijkerwijs nodig is voor het werk van de instelling. Daarom moet het eigen vermogen beperkt blijven.
– De beloning voor bestuurders is beperkt tot een onkostenvergoeding of minimale vacatiegelden.
– Uw instelling heeft een actueel beleidsplan.
– Uw instelling heeft een redelijke verhouding tussen kosten en bestedingen.
– Geld dat overblijft na opheffing van uw instelling, wordt besteed aan een ANBI met een soortgelijk doel.
– Uw instelling voldoet aan de administratieve verplichtingen.
WELKE BELASTINGVOORDELEN HEEFT EEN ANBI?
Een ANBI heeft een aantal belastingvoordelen:
– Een ANBI betaalt geen erfbelasting of schenkbelasting voor erfenissen en schenkingen die de instelling gebruikt voor het algemeen belang.
– Als een ANBI zelf schenkingen doet in het algemene belang, dan hoeft de ontvanger geen schenkbelasting te betalen.
– Een ANBI komt in aanmerking voor teruggaaf van energiebelasting.
– Vrijwilligers die voor een ANBI werken, doen daarmee onder bepaalde voorwaarden een gift aan een ANBI.
– Donateurs van een ANBI mogen hun giften aftrekken van de inkomsten- of vennootschapsbelasting.
– Voor donateurs van culturele ANBI’s geldt vanaf 1 januari 2012 een extra giftenaftrek.
EXTRA BELASTINGVOORDELEN “CULTURELE ANBI”
Als een ANBI een culturele instelling is, kan deze ANBI de status “Culturele ANBI” krijgen. Om als Culturele ANBI aangemerkt te worden moet de instelling voor minstens 90% actief zijn op cultureel gebied. Donateurs van Culturele ANBI’s hebben vanaf 2012 een extra belastingvoordeel, omdat voor hen een extra giftenaftrek geldt.
Voorbeelden van culturele instellingen
Culturele instellingen zijn instellingen die actief zijn in erfgoed, zoals musea, archieven, archeologie, monumentenzorg. (en ook in beeldende kunst, bouwkunst, dans, film, letteren, (pop)muziek, (muziek)theater of vormgeving). Hieronder vallen bijvoorbeeld theatergroepen, schouwburgen, bibliotheken, filmhuizen, (pop)podia, letteren-, pop- en filmfestivals, architectuurcentra.
Wat is het belastingvoordeel voor donateurs van een culturele ANBI?
Vanaf 1 januari 2012 geldt voor donateurs van culturele ANBI’s een extra giftenaftrek. Particulieren mogen in de aangifte inkomstenbelasting 1,25 keer het bedrag van de gift aftrekken. Ondernemingen die onder de vennootschapsbelasting vallen, mogen 1,5 keer het bedrag van de gift aftrekken in de aangifte vennootschapsbelasting.
Aanvullende voorwaarden voor een culturele ANBI
Is uw instelling een culturele ANBI? Dan moet u giften aan uw instelling apart vermelden in uw administratie. U mag deze giften alleen besteden aan het algemeen nuttige doel van uw instelling.
HOE VRAAGT U AANWIJZING ALS ANBI AAN?
Wilt u dat wij uw instelling als ANBI aanwijzen? Vul dan het formulier Aanvraag Beschikking Algemeen Nut Beogende Instellingen in en stuur dit naar ons op. U kunt dit formulier ook aanvragen bij het ANBI-team.
Aanvraag status Culturele ANBI
Wilt u dat wij uw instelling niet alleen als ANBI aanwijzen, maar wilt u ook in aanmerking komen voor de status van Culturele ANBI ? Geef dit dan aan in het formulier Aanvraag Beschikking Algemeen Nut Beogende Instellingen.
Stuur uw verzoek naar:
Belastingdienst/kantoor ’s-Hertogenbosch
ANBI-team
Postbus 90056
5600 PJ Eindhoven.
—————–
Voor vragen:
Brabants Heem
secretaris@brabantsheem.nl